2013-10-15

Konsultacje: Jak ma przebiegać droga rowerowa na Panewnickiej?

Szukamy miejsca dla rowerzystów?
Otrzymaliśmy właśnie propozycję przebiegu dróg rowerowych na ul. Panewnickiej w Katowicach na odcinku łączącym ją z Rudą Śląską, czyli tzw. Stare Panewniki. Nie mamy opisu technicznego, więc nie wiemy jaki jest powód proponowanych zmian.

Opis zmian Propozycja obejmuje poprowadzenie drogi rowerowej w obu kierunkach po wydzielonym odcinku jezdni.

Termin zgłaszania uwag
Prosimy o uwagi do 22 października. Przekażemy je wtedy do katowickiego magistratu na spotkaniu zespołu ds. polityki rowerowej. Uwagi ogólne prosimy kierować na adres konsultacje@rowerowe.katowice.pl a szczegółowe prosimy nanosić w formie komentarzy na poniższą mapę.

Instrukcja dodawania komentarzy Dodanie komentarza odbywa się poprzez otworzenie danego projektu przebudowy drogi z poniższej mapy i następnie kliknięcie ikonki "Wstaw komentarz" (skrót klawiaturowy: Ctr+Alt+M) i zaznaczenie obszaru, którego dotyczy komentarz.

Mapa poglądowa
Jeśli chcesz zobaczyć projekt przebudowy danego odcinka drogi kliknij na dany obszar i następnie wybierz "Przejdź do projektu zmian i dodaj w komentarzach swoje uwagi".
 

1 komentarz:

  1. Witam!



    Przedstawione rozwiązanie ma kilka błędów.

    1. Pasy ruchu są przerwane w rejonie przystanków autobusowych - poprawnie pas ruchu dla rowerów powinien przed przystankiem odginać się w formie drogi dla rowerów, prowadzić z drugiej strony chodnika i powracać na jezdnię za przystankiem. Miejsca odgięć powinny tworzyć niewielkie wysepki, między którymi powinna utworzyć się niewielka zatoka autobusowa. Odnoszę wrażenie, że w opisanym miejscu jest możliwość wykonania opisanych wyżej obejść przystanków.

    2. Na zakręcie ul. Panewnickiej nie zostały dopracowane sposoby skręcania w lewo w boczną ulicę i z tej ulicy w ul. Panewnicką.

    3. Przy pasach dla rowerów nie stawia się znaków C-13, a jedynie znaki F-19. Znaki C-13 sugerują, że oprócz pasa ruchu na jezdni chodnik również został zamieniony na drogę dla rowerów.

    4. Przy wylotach bocznych ulic brak znaków A-7, pod którymi powinny znaleźć się znaki A-24, a także linii zatrzymania P-13, co spowoduje, ze samochody w ogóle nie powinny się zatrzymywać albo zwyczajowo będą zatrzymywać się na linii P-1, zajmując pas ruchu dla rowerów. Przy wyjazdach z bocznych ulic zapomniano, że rowerzyści również mogą skręcać w lewo - zamiast linii P-2 powinna być w obrębie skrzyżowania linia P-1. Również linia P-4 powinna mieć wstawkę z linii P-1, albo konsekwentnie ustawione znaki B-21 (lub C-2).

    5. Projektant nie umiał zdecydować się, w jaki sposób rowerzyści mają przejechać przez rondo. Jest nieprofesjonalne i niedopuszczalne, aby stawiać znaki C-13a i nakazywać przechodzenie z rowerem po przejściu dla pieszych - rower jest pojazdem i szacunek dla użytkowników rowerów nakazuje zapewnić takie trasy przejazdu przez rondo, aby dało się je przejechać bez konieczności prowadzenia roweru. Należy albo zorganizować przejazd rowerów przez rondo, ewentualnie wydzielonym pasem dla rowerów wokół ronda, albo wykonać niezbędne przejazdy dla rowerzystów przy przejściach dla pieszych. Zwracam uwagę, że zgodnie z przepisami rowerzysta jadący ul. Panewnicką od strony zachodniej, jeżeli chce skręcić w lewo, ma prawo opuścić przed rondem pas ruchu dla rowerów i przejechać przez rondo razem z samochodami. To samo dotyczy rowerzysty, który dojeżdża do ronda od strony wschodniej, ale dodatkowo napotka na problem skakania z wysokiego krawężnika, a jeżeli dojeżdża ciągiem pieszo-rowerowym od strony południowej, to musi przed znakiem C-13a przejechać przez trawnik i zeskoczyć z krawężnika. Prawidłowo wykonany projekt nie powinien zawierać tego typu pułapek. Zjechanie z jezdni na ciąg pieszo-rowerowy też musi być jednoznacznie rozwiązane, nie tylko od strony zachodniej ronda.

    6. Nowo wykonane rampy i odcinki dróg dla rowerów należy wykonać z zastosowaniem nawierzchni asfaltowej, ewentualnie pomalowanej na czerwono w miejscach szczególnie niebezpiecznych.



    O ile wiem zespół ds. polityki rowerowej opracowuje standardy infrastruktury rowerowej, a zobowiązanie do stosowania nawierzchni asfaltowej przez służby miejskie Pan Prezydent Uszok podpisał jakieś dwa lata temu. Spora część powyższych uwag dotyczy tego, co powinno znajdować się w opracowywanych standardach, więc nie bardzo rozumiem, dlaczego przedstawiony projekt tak bardzo od nich odbiega.



    Z poważaniem

    Piotr Rościszewski

    OdpowiedzUsuń