2013-07-08

Komentarze: Nowa ścieżka nad Rawą

Polskie ścieżki
Tekst ze zdjęciami otrzymaliśmy od Tomasza Cebulskiego z Chorzowa. List skierował także do katowickiego magistratu. Będziemy śledzić rozwój i ewentualne zmiany sytuacji. Śródtytuły od redakcji.

Zwracam uwagę, że nowo powstała ścieżka rowerowa wzdłuż rzeki Rawy na przedłużeniu ulicy Stanisława Moniuszki biegnąca w kierunku wschodnim w stronę ulicy Jerzego Dudy Gracza została zaprojektowana i wykonana wbrew wszelkim zasadom logiki i zdrowego rozsądku. Została ona tak poprowadzona, że skorzystanie z niej zmusza do kilkukrotnego przekroczenia nowo powstałej jezdni pod kątem prostym. Obecny przebieg wspomnianej ścieżki, która nota bene podobno nie została jeszcze odebrana od wykonawcy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu i uniemożliwia płynny przejazd wspomnianym odcinkiem.

Odnoszę wrażenie, że projektanci wspomnianego odcinka nie mają najmniejszego pojęcia o jeździe na rowerze. Zaprojektowanie i wykonanie w ten sposób drogi rowerowej nosi wszelkie znamiona marnotrawstwa społecznych pieniędzy i działania na szkodę użytkowników dróg (nie tylko rowerzystów).



Mówmy po imieniu
W minionych dniach jechałem po raz pierwszy na rowerze wspomnianą drogą i muszę stwierdzić, że tak nonsensownego i wręcz bzdurnego poprowadzenia nowo powstałej drogi rowerowej dawno nie widziałem. Proszę uprzejmie o podanie z imienia i nazwiska osoby, która zatwierdziła wspomniany projekt drogi rowerowej. Zauważam także, że nawierzchnia niniejszej drogi nie jest pozbawiona ostrych uskoków krawężników i zagłębionych studzienek kanalizacyjnych, co dyskwalifikuje jakość zrealizowanych prac budowlanych.

Nie sposób w tym miejscu nie zauważyć, że dalszy ciąg wspomnianej drogi rowerowej wzdłuż Bulwarów Rawy w stronę ulicy Bogucickiej został wykonany z kostki o zaokrąglonych krawędziach, co sprawia znaczy wzrost oporów toczenia roweru i praktycznie uniemożliwia korzystanie z niej na rowerze szosowym. Kostka taka nie powinna być absolutnie stosowana do wykonywania nawierzchni dróg rowerowych.

Hmm, to jak mam jechać?
Konieczna instrukcja obsługi?
Proszę ponadto o wskazanie jak powinien zachować się rowerzysta zbliżając się kolejnego miejsca, w którym droga rowerowa nagle się kończy przechodząc w przystanek autobusowy przy Alei Walentego Roździeńskiego na wschód od ulicy Jerzego Dudy Gracza po to by za przystankiem zacząć się od nowa. Czy ma zejść z roweru i prowadzić go przez kilkadziesiąt metrów czy też wjechać w tym miejscu na jezdnię. Poniżej zdjęcie przedmiotowego miejsca.

Proszę zwrócić uwagę na konieczność pielęgnacji zieleni zarastającej ścieżkę biegnącą wzdłuż Alei Walentego Roździeńskiego w rejonie ulicy Uniwersyteckiej.

Proszę o podanie czy przedstawiona na poniższych zdjęciach ścieżka rowerowa biegnąca w ciągu ulicy Owsianej spełnia normy przewidziane dla tego typu obiektów infrastruktury drogowej.

Reasumując
Nasuwa się nieodparte wrażenie, że wspomniane inwestycje zostały zrealizowane raczej dla osiągnięcia pewnych wskaźników nasycenia miasta drogami rowerowymi niż dla podniesienia bezpieczeństwa rowerzystów i innych użytkowników dróg oraz zachęcenia do korzystania z roweru jako środka umożliwiającego sprawne przemieszczanie się w przestrzeni miejskiej.

8 komentarzy:

  1. Problem bulwarów nad Rawą opisałem kilkakrotnie. Po raz pierwszy jeszcze przed powstaniem ostatniego z wykonanych odcinków, łącznie z pismem do Prezydenta Miasta. Sprawa ta była poruszana na spotkaniach zespołu ds. polityki rowerowej Katowic, ale bez większego zainteresowania ze strony jego członków - patrz pismo http://www.slideshare.net/proso2/katowice25, drugi akapit na stronie 2. Pisałem też o tym przy audycie trasy nr 1, która biegnie tym bulwarem - patrz http://www.kztt.org.pl/pliki/AuKat001.pdf i http://www.slideshare.net/proso2/audyt-katowice001a. Dziwne, że dopiero teraz problem został zauważony, jak napisał o tym ktoś z Chorzowa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Panie Piotrze może pamięć mnie myli, ale w żadnym z protokołów spotkań zespołu nie ma tematu "Bulwary Rawy" a też nie pamiętam dyskusji w tym temacie.

    Pisma, które Pan przytacza są sprzed powołania zespołu. Jeśli uważa Pan, że sprawą tą trzeba się zająć na zespole to proszę przy kolejnej okazji podnieść ten temat. Mnie akurat na lipcowej dyskusji nie będzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strona urzędnicza już kilka razy pominęła w protokołach to, co jest dla niej niewygodne. Trudno, żebym za każdym razem dopominał się o dopisywanie każdego szczegółu, jeżeli nie ma z ich strony dobrej woli. Raz się upomniałem i poprawka zamiast do protokołu trafiła do innego protokołu, gdzie nikt nigdy nie będzie jej szukał. Przyznaję, że byłem mocno zawiedziony zgoda zespołu, na takie pozorowane poprawianie dokumentów.
      Przytoczyłem pisma, które są istotne. Były napisane przed powstaniem zespołu, ale też zostały przekazane do wiadomości po jego utworzeniu, a odpowiedzi dostałem z Urzędu już po powstaniu zespołu. Takie typowe urzędnicze pisanie czegokolwiek na odczepnego.
      Co do Bulwarów Rawy, to nie wracałem do tematu i braku w protokole, bo byłem mocno zaabsorbowany w sprawy oznakowania tras rowerowych, gdzie miałem kolejny przykład mataczenia urzędników przy ustalaniu warunkach przetargu.

      Usuń
  3. 1.zgodnie z przepisami to nie jest droga rowerowa
    2.rower jest pojazdem mechanicznym i w przypadku drogi rowerowej powinien poruszać się po jezdni,
    3.wspomniana sciezka rowerowa zarasta bo jest nieuzywana [celowosc inwestycji?]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiscie mialo być "w przypadku braku drogi rowerowej"

      Usuń
    2. 1. Nie wiem Anonimie o jakich przepisach piszesz, ale zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym droga dla rowerów (w żargonie droga rowerowa lub ścieżka rowerowa) to droga lub jej część przeznaczona dla ruchu rowerów. To, o czym jest mowa powyżej, ten warunek spełnia, a więc formalnie jest to droga dla rowerów, czy to się komuś podoba, czy nie.
      2. Zgodnie ze wspomnianą ustawą rower jest pojazdem, bez zaznaczania, że jest mechaniczny. Zgodnie z ta samą ustawą powinien poruszać się częścią drogi przeznaczoną dla rowerów, a więc jeżeli jest droga dla rowerów, ma prawny obowiązek poruszać się tą drogą, czy to się komuś podoba, czy nie.
      3. Rozwiązanie jest durnowate, więc trudno się dziwić, że ten dziwoląg jest nieużywany i zarasta.
      4. Moim zdaniem ruch samochodów jest tutaj na tyle mały, że rowerzyści mogą śmiało jeździć prosto jezdnią, bez tych wszystkich zygzaków, wystarczy zdjąć niepotrzebne znaki.

      Usuń
  4. To ma być ścieżka? ten wystający krawężnik

    OdpowiedzUsuń
  5. Oficjalna odpowiedź urzędu w tej sprawie:
    http://pl.scribd.com/doc/162483578/2013-08-01-Katowice-%C5%9Bcie%C5%BCka-rowerowa

    OdpowiedzUsuń