2013-02-28

Propozycje: Jakie rowerowe Katowice?

Czy takie znaczki wystarczą?
Portal rowerowe.katowice.pl jest otwarty na Wasze pomysły i sugestie. Ostatnio otrzymaliśmu propozycje dotyczące infrastruktury rowerowej w mieście od Łukasza Fuglewicza. Zamieszczamy je w całości, aby poddać dyskusji a także jako podstawa prac zespołu ds. polityki rowerowej.

1.Przejazd rowerowy przez rondo (zakosy). -->usunąć znaki „prowadź rower” – jest to sprzeczne z filozofią jazdy na rowerze i w zasadzie nikt sie do tych znaków nie stosuje. Można je ewentualnie zastąpić pierwszeństwem ruchu pieszego ale nie jest to moim zdaniem konieczne.



2.Przejazdy rowerowe na światłach. 
Pamiętam że uczono mnie, że należy prowadzić rower na przejściach dla pieszych. Dlatego też powinno funkcjonować dodatkowe światło i pas wydzielony dla rowerów np.: na podwójnym przejściu przy rynku – przy ul. Mickiewicza-Skargi itd., itp.: -->montaż świateł dla rowerzystów na przejściach dla pieszych i wydzielanie pasów dla rowerów.

3.Oznakowanie dróg rowerowych. -->częstsze malowanie (większe zagęszczenie) znaków poziomych na szlakach rowerowych; -->koniecznie! odnawianie (np.: co 2 lata) znaków poziomych na szlakach rowerowych; -->uzupełnienie znaków poziomych o widoczne z każdego miejsca drogi rowerowej znaki pionowe (koniecznie!).

4.Parkingi dla rowerów. -->Montaż stojaków parkingowych do których rower można przypiąć krótką linką i bez schylania się! -->Sieć strzeżonych i/ lub monitorowanych parkingów dla rowerów (koniecznie!) z odpowiednim oznakowaniem informacyjnym. To bardzo ważne gdyż tylko w takich miejscach pozostawiony rower będzie względnie bezpieczny. Propozycja: można taki parking uruchomić oficjalnie w porozumieniu ze strzeżonym parkingiem na ul. Młyńskiej.

5.Centrum miasta przyjazne dla rowerzystów. 
To właśnie teraz na etapie przebudowy miasta jest czas i możliwość na uwzględnienie interesów rzeszy rowerzystów w ścisłym centrum. Nawet jeśli projekty zostały zatwierdzone to postawienie znaku przestrzeń dla rowerzystów; namalowanie pasa rowerowego na ważniejszych przejazdach/ wlotach-wylotach jest moim zdaniem wykonalne. Ten akapit nie jest propozycją zmian; tylko prośbą, o branie rowerzystów pod uwagę w planowaniu i udostępnianiu przestrzeni centrum miasta oraz przewidywanie skutków prac.

2 komentarze:

  1. Kolejne propozycje otrzymane emailem:

    Dodałbym do tego propozycję wyznaczenia kontrapasa rowerowego z rynku,
    ulicą Pocztową, i do tego przejazd rowerowy w prawo pod mostem,
    bezpośrednio na ul Kościuszki - obecne rozwiązanie jest mało użyteczne
    (pas rowerowy tylko wzdłuż Kochanowskiego).
    Dorzuciłbym też prośbę o postawienie słupków wzdłuż pasa rowerowego na
    Kochanowskiego - obecnie pas ten jest bezużyteczny, gdyż służy pieszym
    jako chodnik, a kierowcom - jako bezpłatny parking (notorycznie).
    Kolejna propozycja to przedłużenie istniejącej drogi rowerowej wzdłuż
    ulicy Wita Stwosza, dodanie przejazdu rowerowego koło katedry do jazdy
    na wprost (do końca ul. Wita Stwosza) i w prawo w stronę Jordana
    (obecnie pas rowerowy skręca w lewo).
    Przydałby się też, strzeżony, najlepiej całodobowy (płatny) parking
    rowerowy przy dworcu PKP - tak, aby można było dojechać rowerem na
    pociąg.
    Dobrze byłoby jakoś ucywilizować skrzyżowanie Warszawskiej ze Szkolną,
    szczególnie jadąc od rynku w lewo, na Szkolną. Obecnie nie ma
    możliwości "legalnego" skrętu w tym miejscu, co jest czasem
    kłopotliwe, zwłaszcza, że praktycznie nie ma innej drogi.
    W kwestii parkingów dla rowerów - jedynymi stojakami, których
    stawianie ma sens, są stojaki w formie poręczy, umożliwiające
    przypięcie rower do górnej rury ramy. Wszelkie "stojaki" w postaci
    wyrwikółek, są bezużyteczne, niewygodne w użyciu, nieergonomiczne, nie
    zapewniają zabezpieczenia przed kradzieżą. Ich stawianie mija się z
    celem, jest tylko stratą pieniędzy i miejsca. Niestety, większość
    stojaków w mieście ma właśnie taką formę, co jest bardzo irytujące.
    Równie dobrze mogłoby ich w ogóle nie być.

    Na tą chwilę to by było na tyle.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    x

    Łukasz Fuglewicz – komentarz:

    -zgadzam się z kolegą Aksamitem odnośnie ul. Kościuszki – to bardzo ważna kwestia.

    -przedłużenie istniejącej drogi rowerowej wzdłuż ul. Wita Stwosza, dodanie przejazdu
    rowerowego koło katedry do jazdy na wprost (do końca ul. Wita Stwosza) i w prawo w stronę
    Jordana (obecnie pas rowerowy skręca w lewo). Dobry pomysł!

    -parking na dworcu to rzecz konieczna w każdym cywilizowanym mieście; wiele osób
    łączy dojazd na pociąg rowerem i ma problem gdzie zostawić rower. Parking na dworcu dla
    podróżnych to rzecz konieczna! Kwestia odpłatności? Powinien być bezpłatny (dla osób
    legitymujących się biletem na przejazd pociągiem) i utrzymywany przez PKP pod kątem
    podróżnych – klientów. Może też być finansowany/ współfinansowany przez Miasto jako
    element promocji zrównoważonego transportu. Nowa Galeria też może partycypować pod kątem
    utrzymania parkingu tak jak to ma miejsce przy Silesia City Center.

    Dobrze, żeby parking był zadaszony!

    OdpowiedzUsuń
  2. tutaj jest projekt stojaków jakie wprowadziła Rowerowa Łódź, będzie ich już spora liczba w Łodzi.. :)

    http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/344-stojaki-i-parkingi-rowerowe

    OdpowiedzUsuń