2013-02-11

Konsultacje: Pierwsza w Katowicach śluza rowerowa

Pierwsza katowicka śluza rowerowa
W lipcu 2012 r. otrzymaliśmy do konsultacji projekt przebudowy ul. Drozdów. W naszych uwagach zgłaszaliśmy m.in. pomysł stworzenia pierwszej w Katowicach śluzy rowerowej przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki (przeczytaj tekst).

Teraz otrzymaliśmy z Miejskiego Zakładu Ulic i Mostów pomysł konkretnego rozwiązania. Jest szansa, że jeszcze w tym roku zostanie on zrealizowany.

Dzięki temu powstanie pierwsze bezpieczne skrzyżowanie w ciągu ul. Kościuszki, dostosowane w pełni do potrzeb rowerzystów. Śluza umożliwi pokonanie tej ulicy bez konieczności przenoszenia roweru przez przejście podziemne lub poruszania się w ciągu tej bardzo ruchliwej ulicy. Dotychczas sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu była uruchamiana automatycznie od. ul. Drozdów i Dworskiej, ale niestety była "ślepa" na rowerzystów.

W dalszej części posta zamieszczamy projekt przebudowy skrzyżowania i zachęcamy do komentarzy.


3 komentarze:

  1. Dzień dobry,

    Dziękuję za przekazane projekty. Zgadzam się z opinią konstruktora, że wariant 1. wydaje się korzystniejszy. Oto kilka pytań dotyczących projektu.
    Na rysunkach oraz w opisie nie ma ani słowa (lub ja nie umiem odnaleźć) o sposobach wzbudzania sygnalizacji świetlnej przez rowerzystów. Czy śluzy będą wyposażone w pętle indukcyjne czy detekcje optyczną, czy też będą tam ręczne przyciski? Będę wdzięczny za wyjaśnienie. Detekcja optyczna byłaby chyba najbardziej pożądaną.
    Czy sygnalizatory świetlne będą umieszczone na wysokości dogodnej dla rowerzystów lub powtórzone specjalnie dla nich?
    Czy planowane jest umieszczenie na ul. Drozdów sygnalizatora ze strzałką S2 (tak chyba jest na projekcie)? Ze względu na bezpieczeństwo rowerzystów w śluzie, powinno się z niego zrezygnować.
    Czy linia warunkowego zatrzymania rowerów nie może być wysunięta bardziej do ul. Kościuszki w celu poprawy widoczności?
    Rysunki nie mają wymiarów, więc trudno mi to określić, ale czy zachowana jest w biegu drogi rowerowej skrajnia? Na podstawie standardów szczecińskich: Parametry minimalne to 0,5 m. od krawędzi drogi, gdzie nie mogą być zlokalizowane żadne urządzenia infrastruktury technicznej lub inne przedmioty, których wysokość przekraczałyby 0,05 m. od poziomu drogi dla rowerów. Na odcinkach prostych o dobrej widoczności pas wolny może być mniejszy 0,25 m. Nie dopuszcza się zwężenia pasa wolnego poniżej 0,5 m. po wewnętrznej stronie łuków. W przekroju drogi dla rowerów dopuszcza się umieszczenie wyłącznie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, uniemożliwiających wjazd niepożądanych pojazdów.
    Czy wiadomo coś na temat nawierzchni całej drogi dla rowerów i przejść przez skrzyżowania (tzn. przejazd bez progów)?
    Swoje uwagi opierałem na standardach szczecińskich, o których wykorzystaniu rozmawialiśmy. Czy ew. projektant mógłby się z nimi zapoznać?

    Pozdrawiam serdecznie
    Paweł Wyszomirski

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi od projektantów:
    Ad.1. Detekcja rowerzystów odbywa się z wykorzystaniem wideo detekcji
    Nie przewiduje się przycisków zgłoszeniowych dla rowerzystów
    AD 2. Sygnalizatory umieszczone przed skrzyżowaniem - sygnalizatory umieszczone na wys.
    1,0-1,2m o średnicy 100mm
    dla pojazdów jako zasadnicze są przewidziane sygnalizatory na wysięgnikach,
    których widoczność jest z ok. 10-12 m
    AD 3. Tak jest przewidziane w projekcie (jazda warunkowa w prawo odbywa się przy realizacji lewoskrętu z Kościuszki w Drozdów).
    Jeżeli relacja ta może być realizowana "za darmo" w momencie realizacji lewoskrętu z Kościuszki w Drozdów
    to z punktu widzenia efektywności sygnalizacji rezygnacja z tego jest niecelowa tylko dlatego,
    że może w strefie śluzy oczekiwać rowerzysta. Skrzyżowanie to pracuje na granicy przepustowości a wręcz
    w okresie szczytu porannego wykazuje oznaki wyczerpania przepustowości dla wlotu z kierunku Brynowa.
    Same rozwiązanie ze śluzą opiera się na wzajemnym poszanowaniem uczestników ruchu i dlatego jeżeli
    w strefie śluzy są rowerzyści (brak możliwości detekcji czy są czy też ich ie ma) i od tego uzależnienie
    wyświetlania sygnału warunkowego w prawo jest technicznie niemożliwe. Dlatego z punktu widzenia całości
    ruchu na skrzyżowaniu korzystniejsze jest dopuszczenie warunkowego skrętu w prawo w momencie
    gdy jest to możliwe niż brak możliwości skrętu tylko z uwagi na ewentualną obecność rowerzystów,
    których obecność będzie tak naprawdę tylko co któryś cykl z nasileniem w okresie weekendowym.
    Przy braku rowerzystów w śluzie rezygnacja z możliwości jazdy w prawo na sygnalizatorze warunkowym
    będzie odbierana przez kierowców jako bezsensowne ograniczenie - prawdopodobnie w przekroju roku więcej
    będzie cykli, w którym brak jest rowerzysty niż z udziałem rowerzysty.
    Można ewentualnie ustalić, że w okresie sobota niedziela (w godz. np 8:00-21:00)
    od np kwietnia do końca października sygnał warunkowy jest nie wyświetlany, ale przyjęcie, że jest to
    zawsze przez 24 h przez cały rok z punktu widzenia efektywności skrzyżowania jest niecelowe.
    ad 4. Linia zatrzymania dotyczy sygnalizacji. Kwestia widoczności dotyczy chyba sytuacji wyłączonej sygnalizacji
    Wówczas obowiązuje lina "STOPU" która jest na przedłużeniu krawędzi ul.Kościuszki
    ad. 5 Rysunki zostały wykonane w skali 1:500
    ad. 6. Nawierzchnia drogi dla rowerów:
    - w samym obrębie wlotów skrzyżowania - nawierzchnia asfaltowa kolor czerwony (bez przejazdu przez skrzyzowanie)
    - przejście z jezdni (relacja w kierunku muchowca) na ścieżkę - kostka kamienna bezfazowa o kolorystyce odmiennej do
    nawierzchni jezdni na wyniesionym odcinku ul.Drozdów. Wyniesienie w rejonie przejazdu rowerzystów na drugą stronę
    oraz zawężenie przekroju są zaprojektowanie w celu podkreślenia newralgicznego miejsca. Jeżeli rowerzysta
    z poziomu jezdni ma dostać się na poziom ścieżki (chodnika) to chyba obojętne czy zostanie to zrealizowane
    w obszarze jezdni czy na przejściu jezdnia chodnik
    - ścieżka wzdłuż ul.Drozdów (wg opracowania firmy RONDO) - kostka kostka kamienna bezfazowa
    ad. ? - zapoznaliśmy się zarówno z rozwiązaniami szczecińskimi jak i rozwiązaniami z innych miast. Zaproponowane rozwiązanie jest
    rozwiązaniem uwzględniającym wytyczne odnośnie ścieżek oraz uwzględniające warunki przedmiotowego skrzyżowania.
    Zasady dla ścieżek określone w wytycznych dla konkretnych miast (jak również rozwiązania dla skrzyżowań i sygnalizacji)
    nie są w stanie wyczerpać wszystkich możliwych uwarunkowań terenowych. Jeżeli jest możliwe lepsze rozwiązanie zarówno dla
    rowerzystów jak i dla pozostałych uczestników ruchu do jesteśmy otwarci na konkretne propozycje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko fajnie wyglada . Ale o ile przejazd rowerowy na wyniesionej powierzchni moze byc z kostki o tyle sama sciezka powinna byc asfaltowa.Codo szczecinskich stanardow to juz lepiejw zuiac krakowskie lub z z Lublina za przyklad.

      Usuń